Tuesday, March 4, 2014

Director's Journal - Week 1

Saya telah mendaftarkan diri saya untuk kelas Seni Pengarahan Filem bagi subjek Elektif Luar Fakulti ataupun lebih dikenali sebagai EL. Punca utama saya mendaftar ke kelas ini pun kerana senior saya yang dikenali sebagai Loma yang mencadangkannya di samping minat saya terhadap fotografi dan videografi.

Pada mulanya, saya sangkakan bahawa kelas ini hanya semudah ABC. Selepas dua kali hadir ke kelas ini, baru saya sedar, untuk menjadi pengarah bukanlah suatu kerja yang mudah. Untuk menjadi seorang pengarah filem, ia memerlukan asas yang kuat serta kreativiti untuk memastikan hasil kerja yang tidak bosan ataupun hambar.

Pada minggu pertama, kami diberitahu bahawa para pelajar akan dibahagikan kepada 3 kumpulan iaitu kumpulan "short film", "public service announcement" atau lebih dikenali sebagai PSA dan "advertisement" iaitu pengiklanan.

Walaupun saya masih kurang jelas tentang subjek ini, itu tidak akan menjadi halangan kepada saya untuk terus belajar di Jabatan Media ini, disamping saya berasa amat teruja berkerja bersama rakan-rakan sekelas yang sangat energetik dan dibantu oleh lecturer yang bersemangat (Dr.Mohd Azalanshah). .

No comments:

Post a Comment