Saturday, March 15, 2014

Forrest Gump review - Seperti di alam mimpi

'Forrest Gump' adalah kisah menyentuh hati seorang lelaki dari Alabama yang mempunyai IQ yang rendah, tetapi masih boleh muncul di dalam setiap acara utama di Amerika dari tahun 1950-an 1980-an, dari Perang Vietnam untuk menjadi diantara orang yang pertama melabur di dalam syarikat Apple.

Forrest memulakan kisahnya di Deep South. Ibunya, dimainkan oleh Sally Fields, melakukan apa saja yang dia mampu untuk memberi anaknya kehidupan yang lebih baik. Sekolah asal Forrest ingin meletakkan Forrest di dalam sekolah khas, jadi ibu Forrest terpaksa melakukan apa saja yang dia perlu untuk memastikan anaknya kekal di dalam sekolah awam.

Hanya seorang wanita yang melayan Forrest dengan penuh hormat, iaitu kekasih zaman kanak-kanaknya, Jenny (Robin Wright). Daripada salah satu adegan utama dalam filem benar-benar membolehkan kita tahu bagaimana hanya Forrest melihat perkara, apabila dia sudah dewasa dia berkata bahawa "bapa Jenny adalah seorang yang benar-benar penyayang. Dia selalu memeluk, mencium, dan menyentuh dia dan adik-adiknya. "Forrest terpikat dengan Jenny, tetapi tidak boleh mendapatkannya. Walaupun Jenny orang yang paling disukai oleh Forrest, Jenny sentiasa meninggalkan dia. Namun Forrest tidak ada apa-apa di dunia ini selain cinta beliau terhadap Jenny.

Menonton Forrest menjalani hidupnya adalah seperti dalam mimpi. Bagaimana seseorang itu boleh gembira sebegitu, dan sangat bertuah sepanjang seluruh hidup mereka? Forrest seolah-olah sentiasa berada di tempat yang betul pada masa yang betul, tetapi sekali lagi, ia muncul disebabkan oleh pandangan cerah beliau ke atas kehidupan.

sumber rujukan; http://www.rogerebert.com/reviews/forrest-gump-1994

No comments:

Post a Comment