Sunday, March 16, 2014

Kill Bill - Here Comes The Bride

Delivered with such high panache and brio, it's mesmerizing - Washington Post

Dalam filem ini, ia mengisahkan tentang Uma Thurman yang menjadi watak utama iaitu sebagai Ninja Assasin, yang dikenali sebagai The Bride atau sebagai The Black Mamba, yang dianiaya oleh bosnya, Bill. Bill telah membunuh bakal suaminya dan kesemua rakan-rakannya di hari perkahwinannya sendiri. Tetapi ajaibnya, si pengantin boleh terselamat. Kill Bill adalah kisah dendam beliau, dan usaha untuk mencari keadilan.

Semasa Uma sedang terlantar koma di hospital. Elle (Darryl Hannah), satu lagi ahli Viper Assassination Squad, menyelinap ke dalam hospital dan berpakaian seperti jururawat. Misi Elle adalah untuk menyuntik Thurman dengan racun - dan tiba-tiba telefonnya berbunyi. Bill menyuruh Elle untuk membatalkan rancangan untuk membunuh Uma.

Selepas 4 tahun berada dalam koma, seekor nyamuk telah menggigit beliau dan membuatkan beliau tersedar. Dan dari melihat daripada tapak tangannya sahaja, beliau dapat tahu bahawa beliau telah koma selama 4 tahun.

Sebaik sahaja badannya pulih seperti sediakala, dia terus pegi ke Jepun untuk memburu salah satu ahli Viper Assassination Club iaitu O-ren Ishii (lakonan Lucy Liu). Tetapi sebelum itu, beliau pegi berjumpa dengan seorang pakai pembuat pedang katana di Okinawa. Pedang yang diberi nama Hanzo itu dikatakan antara pedang yang terhebat didunia.

Revenge is never a straight line. It's a forest. Like a forest, it's easy to lose your way, to get lost, to forget where you came in," said Hattori Hanzo.


Dengan adanya pedang tersebut, Uma berjaya mengalahkan O-ren Ishii dan ahli kumpulannya yang dikenali sebagai crazy 88 dan pada masa yang sama, beliau telah mencederakan Sofie (lakonan Julie Dreyfus)tetapi tidak membunuhnya supaya Sofie dapat menyampaikan mesej yang cuba disampaikan oleh Uma. Dari sini, kita boleh mengagak bahawa akan adanya sekuel untuk filem ini.

Tarantino’s story is simple but powerful, and his direction is, well, spotless (Dan Geddes 2004). Saya juga berpendapat begitu. Jalan ceritanya menarik dan saya selalu ternanti nanti apa yang akan berlaku seterusnya. Keganasan di dalam filem ini agak extreme, tetapi tidak keterlaluan mahupun tipikal seperti filem-filem aksi lain.

Sumber rujukan;
Bradshaw, Peter, 2003, Url=http://www.theguardian.com/film/2003/oct/10/quentintarantino
Geddes, Dan, 2004, Url=http://www.thesatirist.com/films/Killbill.html
Ebert, Roger, 2003, Url=http://www.rogerebert.com/reviews/kill-bill-volume-1-2003

No comments:

Post a Comment