Tuesday, May 20, 2014

Kill Bill (Vol 2) Review

Filem Kill Bill Vol. 2 adalah sekuel daripada filem Kill Bill Vol. 1 yang dinanti nantikan oleh saya. Di dalam cerita ini, soalan-soalan yang tidak terjawab di dalam Vol. 1 sudah terjawab.
Keunikan pengeditan filem ini juga telah meningkatkan mutu filem ini melalui gabungan beberapa cara editan yang berbeza seperti 'split screen' dan 'jump cuts' yang amat susah untuk dihasilkan dengan sempurna. Sebagai contoh, semasa The Bride menumbuk kayu dalam sesi latihannya, penggunaan jump cuts dan split screens yang sempurna membuatkan penonton merasakan seolah-olah ianya adalah shot yang berterusan walaupun sudut shot yang berbeza-beza digunakan.

Sinematografi dalam filem ini dilihat sangat cantik dan kemas dengan sentuhan warna-warna terang. Gaya sinematografi seperti ini berjaya menonjolkan rasa jangkaan dan makna tersirat dalam setiap adegan yang cuba disampaikan. Penyuntingan di Kill Bill sememangnya indah seperti yang kita lihat beberapa gaya editing yang berbeza yang digunakan, seperti penggunaan skrin perpecahan dan luka melompat yang seolah-olah menarik anda ke dalam setiap kejadian dan hanya membuat watak itu dan melompat cerita di luar daripada skrin dengan cara banyak filem tidak boleh disentuh. Dengan satu pukulan tunggal dipukul dan marah muka pengantin perempuan pada awal filem, Tarantino hanya memberitahu anda kisah dan semua yang anda perlu tahu tentang sifat dan filem tanpa Pengantin bercakap perkataan .

No comments:

Post a Comment